El despertar de la consciència sobre la cultura ètica de cumplimiento

És cert que, perquè qualsevol Model de Prevenció de Delictes o “Corporate Compliance Program” (en endavant, MPD) sigui eficaç, és precís que estigui dotat d’una adequada identificació dels possibles riscos penals derivats de les activitats empresarials, així com de l’aplicació de les idònies polítiques, procediments i protocols per controlar i gestionar aquells riscos, a més de facilitar la deguda formació als seus treballadors, designar a un responsable de compliment –que assumeixi les funcions com a òrgan de vigilància i control dins de la societat, amb total independència, autonomia i amb mitjans suficients per dur-ho a terme– i revisar periòdicament l’eficàcia d’aquell model d’organització i gestió.

Malgrat això, l’èxit i eficàcia de qualsevol MPD neix inclús amb anterioritat a la seva pròpia elaboració, implantació i/o implementació en el si de l’organització empresarial.

Qui ens dediquem professionalment a la consultoria en matèria de Compliment Normatiu, en més d’una ocasió, ens hem trobat que és el propi òrgan d’administració el primer escèptic respecte de la funcionalitat del MPD a l’organització, doncs s’accedeix a la seva implantació, més com una mesura preventiva davant de futures situacions de possible responsabilitat criminal, que pel seu propi convenciment sobre la necessitat del mateix. No és que, en aquests casos, el MPD estigui abocat al fracàs, faltaria més, però sí que neix amb importants limitacions que, òbviament, poden condicionar la possible eficàcia i èxit.

Per això, el primer repte que qualsevol consultor ha d’afrontar, a l’hora de presentar un projecte de MPD en tota organització, és la de despertar i elevar la consciència dels seus òrgans d’administració sobre la necessària incorporació d’una adequada cultura de Compliment en el seu ADN empresarial, doncs, només així, aquell gran esforç empresarial gaudirà de les mimbres imprescindibles perquè resulti exitós.

En aquests mateixos termes es va pronunciar la Fiscalia General de l’Estat, a través de la Circular 1/2016, sobre la Responsabilitat Penal de les Persones Jurídiques conforme a la reforma del Codi Penal efectuada per la Llei Orgànica 1/2015, al fixar les pautes que hauran de guiar als Fiscals per valorar l’eficàcia dels models d’organització i gestió en el si del corresponent procediment penal (Vid. “5.6. Criteris per valorar l’eficàcia dels models d’organització i gestió”):

  • Els models d’organització i gestió no tenen per objectiu evitar la sanció penal de l’empresa sinó promoure una verdadera cultura ètica empresarial” (Vid. Segona Pauta).

En aquest sentit, la verdadera eficàcia de qualsevol MPD no residirà en l’existència del mateix en sí mateixa, sinó en la importància que la cultura de compliment ha de tenir en la presa de decisions dels seus dirigents i empleats, sent aquest un dels criteris generals que presidiran la interpretació dels Fiscals encarregats d’investigar i perseguir les accions o conductes que es produeixin en el si de qualsevol organització empresarial i que puguin transferir responsabilitat penal a les persones jurídiques conforme al que es disposa a l’article 31 bis CP.

  • El comportament i la implicació del Consell d’Administració i dels principals executius són claus per traslladar una cultura de compliment a la resta de la companyia” (Vid. Quarta Pauta).

Així doncs, si els òrgans d’administració basen la seva implantació com una forma d’evitar la sanció penal, i no el verdader convenciment de la seva necessitat, pot traslladar-se l’equívoca idea a la resta de la companyia que l’incompliment és un risc més que acceptable a l’hora de aconseguir un major benefici econòmic, convertint-lo en un model poc eficaç i amb manca de sentit.

En definitiva, només el propi convenciment del principal òrgan d’administració de l’organització empresarial pot erigir-se a la pedra angular d’un exitós MPD, doncs aquella consciència serà l’única capaç d’inocular l’anticòs de la cultura de compliment en l’organisme empresarial, per a què, formant part del seu ADN, la pròpia estructura societària (organitzativa, funcional i operacional) generi les defenses necessàries que impedeixin i reprimeixin qualsevol situació de risc per la integritat, la salut i la vida de l’empresa.

I aquest és un dels principals objectius que, des de l’Associació Catalana de Compliance (COMPCAT), s’ha assumit com a propi: despertar i elevar la consciència de les organitzacions empresarials sobre la necessitat d’instaurar a les seves estructures una verdadera cultura ètica de compliment, no només a través del desenvolupament de programes formatius, conferències i debats, sinó també fomentant la reflexió conjunta, comprensiva i profunda entre diferents professionals i empresaris de diversos àmbits i sectors, per alçar la cultura de compliment com un verdader motor d’excel·lència i encaix virtuós del “Compliance” dins de la cultura empresarial.

 

Rafael Sánchez Sevilla
Abogado experto en Penal y Compliance
Socio Director de SÁNCHEZ SEVILLA Defensa Penal & Compliance y Presidente de COMPCAT

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Necessita un Advocat a Barcelona? Nosaltres li telefonem

Ompli el formulari i li contactarem al més aviat possible.

* Camps obligatoris

Scroll to Top